پرونده ها, همه اخبار و اطلاعات, یادداشت ها

چرا روشنگری برای ما مهم است؟

❖ چرا روشنگری برای ما مهم است؟
• نوشته : سعید کریم داداشی

• عدم مطلق‌گرایی و توجه به گوناگونی اندیشه های روشنگری از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ این تصور که روشنگری در آلمان ، فرانسه و انگلیس_آمریکا و سایر نقاط دنیا یکدست می باشد یک تصور ناپخته است لذا شما وارد هر نقطه از اروپا بشوید، ظهور قرائت متفاوتی از روشنگری را مشاهده می‌کنید.

• با این‌ حال یک نکته را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و آن اینکه روح مدرنیته_که شاید بتوان از آن به اومانیسم و سوبژکتیویته تعبیر کرد- در تمام غرب با همه تنوع و تکثری که در آن باید فرض شود، وجود داشته و دارد.

• وجه مشترک اندیشه های روشنگری_اومانیسم و سوبژکتیویته_در علوم طبیعی و انسانی سر ریز شده و به صورت های مختلفی ظهور و بروز پیدا کرده است و حتی جریان های منتقد نیز بی نصیب از تاثیرات آن نیستند و در بسط اندیشه ای خود ذیل روشنگری تعریف می شوند.

• مشخص می شود که روشنگری نقطه عطفی در تاریخ علم علی الخصوص علوم انسانی تلقی می شود و بدون فهم این جریان فکری و اندیشه های قوام بخش آن نمی توان به فهم علوم برآمده از این جنبش نائل آمد.

• برای انسان ایرانی که نسبت فرهنگی و اجتماعی با این اندیشه خاص و علوم برآمده از آن ندارد ولی مورد هژمونی قرار گرفته است ، ضروریست برای بازسازی هویت خود به شناخت این جنبش فکری بپردازد و سپس این جنبش را به نقد بکشد و در نهایت طرح ایجابی خود را رو نماید.

درباره مدیریت

توضیحات:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *